Vindkraft

Locales logo
Forgot your your password?

Sähköautot yleistyvät hiljalleen Suomessakin

Sähköautot yleistyvät Suomessa hitaasti, mutta vielä tällä hetkellä sähköauton hankkijalta tarvitaan ekstramotivaatiota jokapäiväisessä käytössä, sillä latauspisteitä on rajoitetusti varsinkin suurten kaupunkien ulkopuolella. Autojen hinnat ovat myös pysyneet korkeina ja se, että niiden käyttö olisi taloudellisesti kannattavaa vaatii useamman vuoden panostuksen. Sähköauton valinta on toki usein myös periaatteellinen kysymys ja toisaalta suuri osa Suomessa käytössä olevista sähköautoista on yritysten omistuksessa. Yksityishenkilöille taas on tarjolla leasing-sopimuksia, jossa sovitaan takaisinostohinnasta jo etukäteen.

Turkulainen Vikke Hyvönen tehnyt Nissan Leafistaan leasing-sopimuksen kahdeksi vuodeksi ja toteaa, että ei olisi uskaltanut ostaa autoa itselleen ilman sopimusta takaisinostosta. Auton käyttö on hänen mukaansa mukavaa ja suhteellisen helppoakin, vaikka lataukset pitääkin suunnitella etukäteen. Autoliitto on tehnyt laskelmia siitä, miten bensa-, sähkö ja hybridiautojen kustannukset kohtaavat, kun ottaa huomioon sekä hankinta-  että käyttökulut. Laskelmien perusteella hybridi- ja sähköautot alkavat voittaa kannattavuudessa viidennen käyttövuoden kohdalla. Tämä näkyy myös autojen valinnassa. Suomeen puolen vuoden aikana rekisteröidyistä 57 000 autosta vain noin 130 on sähköautoja. Sähköautojen määrä nousee kuitenkin hiljalleen joka vuosi. Suomi häviää vertailussa selvästi muille Pohjoismaille, sillä Ruotsissa rekisteröitiin puolen vuoden aikana 3 368 vähäpäästöistä autoa ja Tanskassakin yli 1 200. Norja pitää kärkipaikkaa sähköautomaana, sillä siellä on jo lähes 60 000 sähköautoa.

Sähköauton hintaa nostaa sen kallis akku. Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa toteaa, että valtion tulisi tukea selvästi nykyistä voimakkaammin sähköauton ostamista, sillä muuten se ei tule olemaan kilpailukykyinen vaihtoehto. Taloustilanne vaikuttaa osaltaan asiaa, eivätkä kuluttajat tai valtio halua juuri nyt ottaa mahdollisesti kalliita riskejä. Norjassa sähköautokuljettajille tarjotaan kaikenlaisia lisäetuja. Sähköautoilla saa ajaa bussikaistaa, eikä niillä ajaessa tarvitse maksaa tietulleja. Norja on myös panostanut voimakkaasti latausverkostoon. Hyvönen toteaa, ettei hän kaipaa erikoisetuja, vaikka ajaakin sähköautolla. Ainoastaan latauspisteiden yleistyminen on Hyvösenkin toivelistalla. Hyvönen kertoo, että yhdellä latauksella pääsee kulkemaan moottoritiellä noin 100 kilometriä. Esimerkiksi Turusta Helsinkiin matkatessa auto täytyy ladata kaksi kertaa. Pikalataus kestää puoli tuntia, joten matkaan täytyy varata sähköautolla enemmän aikaa. Hyvöstä tämä ei kuitenkaan haittaa, sillä hän kertoo pitävänsä ajatuksesta ekologisemmalla autolla ajamisesta.

Yksi ongelma sähköautojen yleistymisen suhteen on se, että käytettyjä ajoneuvoja on tarjolla erittäin vähän. Tällä hetkellä sähköautot ovat siis lähinnä uutta autoa hankkivien vaihtoehto. Käytetyn sähköauton ostaminen voi tuntua myös riskiltä, sillä kalliiden akkujen käyttöiästä ei ole vielä tehty seurantatutkimusta. Vaarana onkin, että käytetyn sähköauton ostaja joutuu yllättävän pian hankkimaan vielä uudet, kalliit akutkin. Siksikin sähköautojen suhteen leasing tuntuu olevan se kaikista turvallisin ja helpoin vaihtoehto. VTT:n ennusteen mukaan vuonna 2020 sähköautojen osuus uusista myydyistä autoista olisi 10-15 prosenttia, eli kasvu jatkuisi nykyiseen malliin. Autojen teknologian kehittyessä myös niiden hinta tulee laskemaan. Suunnitelmissa on myös helpottaa käytettyjen sähköautojen tuontia ulkomailta, jossa niitä on paremmin tarjolla. Latauspisteiden suhteenkin on otettu jo edistysaskelia, kun on alettu selvittää voisiko tuhansilla parkkipaikoilla jo valmiina olevia sähköpistokkeita jalostaa sähköautojen latauspisteiksi. Sähköauton käyttöön halutaan kannustaa nimenomaan porkkanan, eikä niinkään kepin avulla. Valtio joutuu vielä osaltaan selvittämään, minkälaisia veroalennuksia sähköautoille voi antaa ja paljonko tämä tarkoittaa pienennystä valtion kassaan. Sähköauton hankkimista harkitsevia Hyvönen kehottaa miettimään minkälaiseen käyttöön auto tulee. Pitkätkin matka onnistuvat, jos latauspisteitä löytyy, mutta parhaiten sähköauto sopii tällä hetkellä esimerkiksi työmatkojen kulkemiseen. Hybridiautojen kohdalla taas kannattaa kiinnittää huomiota siihen, minkälainen moottori hybridiosion rinnalla on käytössä.